cajsadiva

Alla inlägg den 9 september 2010

Av cajsa jussila - 9 september 2010 14:11



Strax efter elva i förmiddags, när jag stod o

 

fixade med blommorna, så kom Dimi

 

med en klass kompis hem..

 

 

"vad gör du hemma"? frågade jag förvånat..

 

 

 

"niklas, har slagit mej" svarade hon..

 

 

hennes ögon var ledsna ....

 

 

Klasskompisen och Dimi började berätta,

 

 

att Niklas slagit Dimi i huvudet och sparkat

 

henne på benet...

 

 

"Vi har sagt det läraren, men han ville inte

 

 

lyssna på oss" sa de upprört

 

 

Deras ordinare fröken, Kerstin är hemma

 

pga sjukdom..så klassen  har fått en

 

 

manlig lärar vikarie,som jag faktiskt aldrig

 

 

tidigare sett. "jag följer er tillbaka "sa jag. 

 

  

 

Inne på skolgården stod den manliga

 

 

läraren.. jag gick fram och

 

 

 presenterade mej. ..

 

 

"min dotter Dimi säger att Niklas slagit

 

 

henne" sa jag till honom..

  

 

Dimi o klasskompisen började berätta..

 

 

under tiden samlades några av de andra

 

 

flickorna i klassen runt oss..

 

 

Läraren log o svarade;

 

 

"  det var inte så farligt, bara en liten smäll!

 

 

"han slog henne hårt!" ropade en

 

 

  av flickorna, som stod med oss..

 

 

De andra nickade instämmande..

 

 

" Jag accepterar Inte att min dotter blir

 

 

slagen, ingen ska acceptera det!"

 

 

sa jag med bestämd röst..

 

 

läraren blev nervös  och tittade ner..

 

 

"Jag ska gå o prata med någon annan

 

 

lärare,som lyssnar bättre," fortsatte jag

 

 

 Tog Dimi i handen o gick mot fritids...

 

 

Där fann jag lärare, som jag träffar

 

 

dagligen.. De blev väldigt förvånade över

 

 

den andra lärarens agerande..

 

  

Vi gick tillsammans till klass rummet o allt

 

 

reddes upp med pojken som slagit henne..

 

 

medans den manliga läraren bara gick

 

 

undan!  Jag gav honom en ogillande blick!

  

 

Pojken bad Dimi o ursäkt, som hon godtog.

 

 

Den där pojken  har varit kär i Dimi sen

 

 

andra klass , o tar tyvärr till  alldeles fel

 

  metoder ,för att nå henne..

 

 

Jag pratade med honom, och förklarade att

 

 

 han måste visa ,hans fina sidor, för att få

 

 

 kontakt med Dimi..

 

 

Märkte tydligt att pojken behöver någon

 

 

som lyssnar och ser honom....

 

 

Innan  sommarlovet, så var jag ofta ute på

 

 

skolgården och träffade barn på rasterna..

 

 

 barnen samlas runt en o är så glad o fulla

 

 

 av  härlig energi!..

 

 

Dimi blir  även så glad när jag kommer  o

 

 hälsar på och jag har fått en nära relation

 

 

 

 med skolans lärare, fritids personal, det

 

 

behövs verkligen, fler föräldrar som tar tid

 

 

att vara med  skolan..

 

 

En liten stund, betyder så Mycket!   

 

 

 

 Lagade  Pasta ,med bacon paprika ,

 

svamp och oliv röra, till Dimi..

 

 

Smakar riktigt gott, efter en lång skol dag!

 

      

 

 

  Dimi ,Jag & Dixi ,vi Ääälskar Pasta! hi   

 

   

 

Nu blir det läxläsning, och kolla kycklingen

 

 

som till lagas i lergrytan,med grönsaker..

 

 

Ni kan tro det luktar Ljuvligt!! hih  

 

 

Sen i kväll drar vi till kören!  tralala...

kram!

Ovido - Quiz & Flashcards