cajsadiva

Alla inlägg den 24 juli 2011

Av cajsa jussila - 24 juli 2011 23:26


Under flera  kvällar satt jag med gamla och  nya deltagare o spelade "anden i glaset"..

 

ANDEN fortsatte att tända lampor , jag spottade  och skrek i glaset "kom igen  då" !

Glaset for runt pappret, i så hög hastighet att det var helt omöjligt att hänga med ..o omöjligt att ha fingret på!

 

 Alla satt med häpnad.. Jag fick en  "kick" o kände att jag hade makt o kunde styra..

 

Men  en  kväll, hände något som fick mej att stanna upp!.. ,vi hade spelat o plockat undan "satt en duk över pappret,som vanligt"  mina  vänner  gick hemåt,  jag   lade mej och tittade på tv..

då hörde jag en "röst i huvudet" som sa " jag kommer kl12 i natt".. äch tänkte jag o slog bort de, och  fortsatte med mitt tv-tittande..

Plötsligt vaknar jag av att någon kommer in huset!

..hör hur dörren öppnas o hur någon kliver in i vårat hus! Med tunga steg går någon in i  Köket-- jag sätter mej upp i sängen o stirrar ut mot hallen...

 kökslådorna och köks skåpen  öppnas o stängs, med enroma krafter!

 

"varför e de ingen som gör nåt" tänker jag o sitter förstelnad kvar både min  pappa o bror låg och sov,

 

"VARFÖR ÄR DET INGEN SOM HÖR?"

 

börjar känna mej desperat!

 

Då tystnar allt,det blir knäppt tyst.. endast mina tunga andetag hörs och  jag sätter täcket mot munnen för att dämpa ljudet...


sitter i sängen o skakar,livrädd att någon ska komma in i mitt rum!

sitter kvar en  stund, sen reser jag mej upp o börjar gå mot köket.. går förbi min  pappas sovrum, som  ligger mitt emot mitt.. han sover  lungt.

Går in i köket, tänder lampan ,ser att allt e ostört o fint .

känner mej helt konstig o fattar ingenting.. "jag vet att jag hörde allt ""något hände här" .säger jag till mej själv..

Tar en  sista titt, o precis  när jag vänder mej om  ,så stannar min blick på köksklockan ,den står på 12!!

 

 mina  tankar går direkt till rösten  jag   tidigare  hört på kvällen.. "något kommer hända kl 12"... Fick kalla kårar ..!

 

Dagen efter var jag så trött och orklös- sov knappt den natten.

Umgicks med vänner ,men de blev inget spelande,den kvällen..

Gick o lade mej tidigt för att orka med en skoldag ,gick på gymnasiet..

Sov gott tills jag  vaknade av en oerhörd smärta! Försökte röra mej ,men de gick inte.. något låg över mej!!

 

Vred huvudet lite snett bakåt och såg hur en "svart skepnad" tryckte ner mej i sängen.. Fick mer och mer svårt att andas, och paniken inom mej växte!!

 

"Detta är inte sant ,jag drömmer  bara, jag drömmer"försökte jag intala mej ...

  

MEN DET VAR INGEN DRÖM!!

 

Gång på gång försökte jag röra mej o till slut lyckades jag få loss min högra arm!

 min säng stod mot väggen, så jag  knöt min  hand och började slå den hårt mot den!

Slagen hördes högt , slog hårdare och hårdare medans den "svarta skepnaden" blev allt tyngre.. kunde knappt få luft, kippade efter andan ,samtidigt som jag fortsatte att slå handen mot väggen,samtidigt som jag skrek allt jag kunde,

 

"PAPPA, VAKNA !! HJÄLP MEJ!! PAPPA!!!"

 

 men ingen vaknade, och ingen kom.

 

Återigen  så blev de plötsligt helt tyst och den  "svarta skepnaden" försvann..

kände stark smärta i armen ,handen.. Reste mej upp o gick in till min pappas sovrum..han sov så rofullt..

Jag föll ner  på golvet o brast i gråt,  "varför vakna du inte pappa? ,va  är det som händer?" viskade jag om och om igen..


Jag skakade och grät och   upprepade orden "här inne är de inget som  kommer åt mej" ..  somnade  till sist utmattad ,där på golvet..


Fortsättning följer/sista delen..

Av cajsa jussila - 24 juli 2011 19:11

Har på senaste tiden fått många frågor om,

 "anden i glaset"...

det gör inte mej något om jag  uppfattas som tjatig...

 

kommer aldrig sluta förmedla att Ni  Aldrig ska spela  Anden i Glaset!!

 

lägger in ett tidigare inlägg, Min  erfarenhet av det ondskefulla spel, som  än i dag, lockar  många unga!

 

 

Här e min berättelse.!






Jag var i 16-17 års åldern. 




De var skrämmande men samtidigt lockades vi av att Testa.. ,"ni får aldrig spela de" , sa de vuxna, Självklart blev man nyfiken.!!




Så en kväll samlades vi hemma hos mej,i vår "gillesstuga".. 


Ett snaps glas, ett smör papper ,penna, och ett ljus var allt vi behövde!


vi ritade cirklar ,som vi skrev en bokstav i..  från A-Ö... siffror 0-9 och i en  cirkel skrev vi "ja" o i en annan "nej"..


I mitten skulle det finnas en cirkel där de stod "hem" ,där skulle glaset stå..




Vi tejpade fast  pappret på bordet o tände ljuset.. sen satte vi varsit  pekfinger "knappt nuddande på glaset.."




"är du här"?




"är du  en God el Ond Ande"? Frågade vi högt,




inget hände.. då tog jag upp glaset .. satte det mot mina läppar o viskade..


"kom igen e du här?" skriv något!"..   jag var väldigt bestämd o tog direkt kommandot över oss spelare.. "jag skötte glaset"..


  


efteråt har jag  förstått att de var "porten in i de andliga, för mej"




Fick en märklig maktkänsla......Glaset började röra sej o vi blev mållösa!!


Att glaset började röra sej var ju helt tokigt sannslöst!


Vi var helt övertygade om ,att INGEN av oss förde det runt det!




 Vi hade massa frågor om killar , o glaset de for härs & tvärs!




En av  tjejerna utbrast "fråga när vi får barn"??




 1986 fick vi till svar..




Vi var 3 tjejer, nära vänner som hängde ihop.. Men en tid efter denna kväll så skildes vi åt.. Vi fann nya vägar att gå på, och jag  flyttade uppåt land..




Efter  ca 1½ år vi fick åter upp kontakten med varandra.. 


Då hade vi alla fått barn.. samma år..1986!! precis som  anden förutspått!!




Åter till berättelsen..  Anden i glasets, början..




Dagen efter, att jag o mina 2 vänner suttit o spelat o fått upp årtalet 1986.. så  kom mina kusiner Monique & Tina på besök..


pappa arbetade så vi var ensamma i huset..


.. Vi tog upp pappret o satte oss i köket.. 




Ännu en gång fick vi kontakt.. "vi testar nåt roligt" sa jag..


I vardagsrummet fanns en  stor bokhylla me massa böcker i..


det  rummet låg intill köket..




"Gå dit Tina o kolla vad en bok heter, så ber vi anden säga namnet på just den bok ,du tittar på!"




Tina gick direkt ut i vardagsrummet ..jag och Monique stannade  kvar  i köket,med fingertopparna på glaset..




"nu har jag en bok framför mej " ropade Tina..




 samtidigt började glaset att röra sej..  vi bokstaverade ordet till  "Små vita händer"  Vi upprepade högt bokens titeln, till Tina i andra rummet..




"Det stämmer"! ropade hon  o kom springandes in  i köket..




nu blev vi helt uppspelta.. " en gång till, en gång till" skrek vi!




Tina  gick  tillbax till vardagsrummet o vi satt kvar..


 "det hänger ut en  en bok, från bokhyllan,ska jag ta den"? ropar hon..




jaa, ropade vi tillbax .. vi  väntade me spänning vad glaset skulle skriva  "Aj Aj" läste vi.. Monique o jag tittade på varann  me  stor förvåning..


  


Plötsligt hörde vi Tina skrika "Aj" !!




Vi rusade in  till henne o där stod hon med handen mot pannan..  


"den flög rakt in i min panna"!!ropade hon




Vi började hoppa o skratta o helt galet!


i denna stund borde vi klokast ha  sprungit ut från huset.. 


Men nej då ,vi " gick igång, ännu mer i stället!! satte oss för att spela mer!




Men  bara  efter någon minut så började kökslampan ovanför bordet att blinka... flera gånger blinkade den  till  o vi stirrade   på den med chockade blickar..




"varför blinkar du me lampan"? frågade jag..


  


"Pappa kommer,pappa kommer! skrev glaset..




 I Samma ögonblick hörde vi en bil köra in på infarten!! 


Vi slet loss pappret släckte ljuset o sprang in på mitt rum..slängde oss i min  soffa, o just då kom han in.. Min pappa!!




"vad hittar ni på" ? frågade han o tittade med en undrande blick..


"Inget,svarar vi.. inget alls"


 

när han stängde dörren till mitt rum


så blev de helt tyst, och då  insåg  var och en av oss , att vi varit med om något väldigt otäckt och stort!

  vad jag ej visste då, var att detta vara bara början på en helvetes period i mitt liv!!




Fortsätting följer...


 

Ovido - Quiz & Flashcards