cajsadiva

Alla inlägg under oktober 2011

Av cajsa jussila - 18 oktober 2011 21:05


Singing in the rain..........KNAPPAST!!

 

Vi blev dyngblöta idag när vi var  ute... Dimi hade tid hos tandläkaren... vi traskade o plaskade dit i vattenpölerna!

 

jag måste köpa ett par gummistövlar..!

Otroligt att jag inte har ett par,  har  ju både barn å hund!

 

tog en titt på nätet... hittade flera fina...

 

  dimi har nåt liknade som dessa... 

 

de här paret skulle passa mej      blommiga!  

 

I eftermiddags blev Dimi dålig, illamående o feber..

så pass illa att hon kräktes!   

 

  och inte blev de bättre av tandläkar besöket....!

 

dimi hade en besvärlig tand som ej riktigt ville lossna..så de slutade med att de fick dra ut den lilla bit som fanns kvar...

bedövning o svullen kinden.. inget vidare...  

 

Storebror Mio och Carro kom förbi med en   BigMac...  så snällt av dom.. men hon kunde inte äta...

Storebror Kim kom   med isglassar     

de gick bättre... dryck o glass e bra medicin!

 

Dimis skulle egentligen gått o firat hennes kompis jennifer som oxå bor i samma hus som oss.. jag lämnade paketet till henne.. Efter en liten stund så ringde det på dörren...

det var jennifer som stod där med en bit tårta o teckning!

      så gulligt !        

 

Tårtan var god      hon orkade ta en smakbit...   

 

Jag firade inte min födelsedag i går...

 

Mio har målat min hall, min present ... de tog två dagar , blev fint!   Tack Mio !!

 

Min moster Ingalill kom och överasskade med ett paket..!

 

en jätte fin keramik tavla..

  hon  lyckas alltid köpa prylar som jag bara Älskar!   

Min mamma tittade oxå in.... med en sminkväska, fylld med

smink hud och hårvårds produkter!

  tyvärr ser man inte allt som ligger i, men de var en perfekt present ...   fick även ett super snyggt halsband av kusin Sussie.. men missade att fota det! .... kommer ha det på mej i helgen o då tas de ju bilder   !

 

moster, mamma o sussie tittar bergis upp på lördag,  så Trevligt!

 

Darlingen flög till Polen idag  

 

  

saknar honom redan!.... han kommer tillbaks på lördag eftermiddag... då har jag öppet hus här hemma för vänner barn o släkt.. " de som kommer de kommer" de passar mej kanon!   

 

dukar fram   en god

smörgåstårta... vi e tokiga i det!   

 

sen kan man välja mellan en kall    Öl

 

 

ett gott vin     vin eller   coca!

 

alla drycker passar perfekt till smörgåstårtan...   

 

(fast jag har aldrig druckit o gillat coca cola!)   hi

 

 

Nu e hallen nymålad så då måste jag  ju styla om den !...

har slängt  ner den gamla hatthyllan i förrådet...

Hittat nya hallmöbler o förhoppningsvis kommer dom upp i morn  .... får kanske be sonen Kim komma hit o skruva!

 

Nu sover Dimi , febern har gått ner lite... hon ligger här brevid mej... jag ska ta en mugg te o kolla nyheterna..

de händer så mycket hemskheter  i Sverige.!! 

lilla  4åringen som blivit mördad o den äldre damen på 91 år som ska bli utvisad..    va e de som händer?!

 ...  varma  svenska tryggheten, vart tog den vägen?

 

 kvälls kramar till Dej...   

Av cajsa jussila - 17 oktober 2011 08:33

Helgen har varit tung, mina stora barns farmor har  hastigt  lämnat dom..

hennes barn  barnbarn  och övrig familj bär en  stor sorg...

 

När någon kär går bort, så  stannar man  upp och känner stor tacksamhet...  Och inser att Livet är så skört...

 

 

                                     Idag fyller jag år...     

GRATULERAR MEJ SJÄLV.. att jag  blivit en dag äldre... att jag  mår bra o lever.. 

 

                                                                                 

 

 

         

 

 

 

           Blev väckt i morse av Darlingen...

massa kramar  å morron pussar   ..  

 

idag firar jag inget... Utan på Lördag, har  meddelat barnen, släkten och nära vänner att  de kan komma då , kör med ett "Öppet hus"..

 tanken e att bara fira de lätt, fast lite orolig e man ju..

 Sist jag hade "öppet hus" dök 33 pers upp!   hahaha   

 

 

                                                  




      

 

Idag har  jag en del att ordna... håller på att göra om min hall... Hatthyllan ska bort!

                                                  




         

 

pallar inte ha en massa kläder jämt i hallen,  fast de e ju där de ska va! hihi

så ska jag rensa ut en garderob i hallen, som  vi nu ska använda till att hänga in ytterkläderna i...

så syns de inte!!   

 

ska hänga upp en stor spegel o krims krams i vanlig ordning..hih   Ska vara klart i morn... tar bild så ni får se!

 

I morgon eftermidda åker Darlingen till Polen...

 

    Han ska ner ,ang vårdnaden om hans son.. har ju varit i tvist med sonens mamma...

På tors 20 okt kommer domen..

Han är nervös så klart, jag tror att mamman får den... eftersom hon bor i närheten.

 

Vi får vänta o se... Det viktigaste är att de blir ett bra beslut för hans sons skull... o de tragiska är att sonen absolut Inte vill bo med hans mamma!

 

Han har sagt det  i rätten , fyller 11 år i januari..

men enligt Polsk lag så kan ej barnen bestämma fören de är 13 år fyllda.. i Sverige ska de vara 12år, för att själva få bestämma..

 

Nu ska jag fixa lite frukost o inhandla de sista till hallen, genom blocket , där  har  jag hittat ett par prylar/möbler , hoppas de finns kvar!    ska ta en sväng till Moster med....

 

hon har fyllt år ,så jag ska gå o lämna en ostkorg till henne.

 

                                                  




        Gott....   

 

Men först e det frukost som gäller till mej...   

 

Och en Måndags kram till Dej   

  

      

Av cajsa jussila - 13 oktober 2011 14:01



Här får ni se ritningarna på huset... som Arek ska bygga...!

så här ser det ut i dag....

 

      

den vita byggnaden till vänster ska rivas, där ska garaget byggas...

så här kommer huset att bli...!

 

      ser ju väldigt litet ut,   men boytan kommer att bli  170kvm...

 

Två sovrum ,ett allrum + toa på ovan...

Ett sovrum, två allrum kök + stort badrum med bastu på nedreplan..

 

Vi väntar på att bygglovet till garaget ska gå i genom...så vi kan  börja gräva o bygga!!   hihi

 

Bygglovet till boningshuset är klart!   

 

 Vi hoppas att kunna börja , innan vintern kommer!

 

 

I dag blir det gryta till middag   

  • 500g benfri kotlettrad
  • 1 röd paprika
  • ½ gul lök
  • 100 g färska champinjoner
  • 3 msk mjöl
  • 3 dl créme fraiche
  • 1 tsk guldsoya
  • 1-2 dl mjölk
  • Salt och peppar

den står o puttrar på spisen... till det blir de kokt potatis o vinbärs gele..

Dimi älskar Grytor... jag brukar värma några taco bröd

..de e väldigt gott att doppa i grytan.. jag tar hellre brödet än potatisen...

 

Idag har jag haft sittning för ännu en kvinna Anette, som mist en vän... Det är märkligt att samma "ämne" kommer samtidigt, just nu har det  ju varit mycket -om vänner som gått över..

 

Denna kvinna miste  vännen sin, för 4 år sen..  hon tänker ofta på henne..

 

"hur har hon det?, säg att jag saknar o älskar henne"

sa Annete..

 

"hon vet att du tänker på henne, " svarade jag....

 

En mörk kvinna med långt hår steg fram. ..

hon bad mej hälsa att hon var tillsammans med hennes mormor....

 

"det har jag trott hela tiden, de stod varann så nära, så skönt att jag fått det bekräftat nu "! sa hon 

 

jag såg kvinnan omringad av .... flera vackra hästar..

 

                        

"Hon hade  inga egna barn,  så hästarna blev hennes barn"berättade Annete.

många känslor infann sej hos henne, hon var både  glad o  väldigt rörd över att vännen tagit kontakt...    

 

                                          

                                    

 

 

  

                              

Imorgon är det fredag.... Min kära son Mio kommer hit o målar!  

Dimi ,Mio och hans arbets kollega Dennis

 

Jag fyller år nästa vecka.. så då brukar man ju få "önska sej nåt"   hi...  så jag sa till Mio en dag...

 

"skulle man kunna få önska sej att få målat hallen?"

han svarade... "mamma de fixar vi" !   

 

så i morn eftermiddag kommer Målarmästarn på besök..!

ska bara målas  i hallen, där ena väggen  har blivit skadad, färgen av,

när vi råkat dra en säng som skulle flyttas,  då kom den mot väggen, och karmen..

 

 Dottern Dixi      kommer o hjälper mej att tömma.. Allt ska bort!  

 

Ska laga god mat o göra någon efterätt  i morn... men har inte kommit på vad... har kanske några goda förslag?  

 

Nu ska jag börja skala potatisen...

men först måste jag visa mina nya tradera köp...

sökert e de många av er som oxå är  med i tradera...

Visst e de  roligt att leta o hitta en massa fynd! hi   

                  

                             örhängen nya !

 

och denna maffiga ring...   silver...

vet ni vad dessa två smyckena kostade totalt med frakt o allt...??   51kr !!   suveränt.........   

 

kram kram   

                             

 

 

Av cajsa jussila - 12 oktober 2011 12:20



         Upptäcker varje dag hur fantastiskt livet är...

 

                                  

 

värdefullt , men livet består oxå av  oväntade händelser som   lägger sej framför våra fötter och skapar höga  hinder....

 

Hur illa man än  mår  och hur svag man än är, så måste man ta sej igenom det,  klättra, krypa, springa, falla!!

 slår upp  knäna o hakan...  men de gör inte ett skit ,

 bara man kommer Över!!

 

  Livet är underbart men oxå orättvist...  '

 

Känns fruktansvärt orättvist när  ens barn ,

vänner  och familj, drabbas..

 

så känner vi alla... mot dom vi älskar!

Att vi  alltid ska vara tillsammans  friska och lyckliga...

Jag Älskar att kommunicera med änglarna....  

 

 

 

glappet  mellan livet o döden är så tunn.. som en tråd...

 

 

         när jag pratar med själar på den andra sidan, så känns det som att jag står med ena foten där och

den andra foten ,här på jordlivet!

 

En märklig , men underbar känsla!

 

man upplever så mycket känslor, de finns  känslor  där, som Inte har namn, som man bara kan känna  genom hjärtat..


 

Änglarna beskyddar o vägleder oss i varje steg..

 

                    

             

 

 Inte alltid  så lätta att tolka.. 

men en sak är säker... det är en själslig njutning varje gång!


 

Kram !

Av cajsa jussila - 11 oktober 2011 11:34



                

                                   

              Fått två samtal som gått i samma tecken...

                      där personen mist sin  bästa vän..

 

                                 vänner för livet  

 

Maria  fick kontakt med hennes barndomsvän Lena ,via mej.. 

Lena, som nu  fanns på andra sidan..

 

Hon hade fått cancer 2005..

Maria hade  funnits vid Lenas sida under hennes kamp..

igenom operationer cellgiftsbehandlingar osv...

 

hon hade suttit vid hennes sjukhus säng  till sent på kvällarna, läst högt ur Lenas favorit bok... och masserat hennes händer som varit så kalla ...

¨

Lena skulle fylla 50 år.. på sommaren.. 

när hon blev sjuk , var det var 6 månader till födelsedagen...

De hade pratat om att åka till Paris tillsammans  och fira den ,"vi skulle åka o se Eiffeltornet,   

 

Äta massa choklad och äta fransk härlig mat" sa Maria..

 

Det blev inget 50 års firandet... en månad innan,  en varm solig dag i juni , avled Lena   stilla i sitt hem..

 

Maria fanns vid hennes sida de sista dagarna....

 

"jag åker o firar dej i Paris, uppe på Eiffeltornet",

 

 hade hon viskat i Lenas öra en kväll..

 

Lena  öppnade ögonen  nickade och log..

 

Några dagar senare kom en Ängel o hämtade henne..

 

                    

 

Maria höll sitt löfte ... åkte till Paris och högt uppe på Eiffeltornet skålade hon för hennes finaste vän, Lena..

 

Lena förmedlade att hon minnsan oxå varit där med henne!

Hon beskrev vad för kläder Maria haft  på sej under den kvällen,  en Röd klänning ...det  stämde!   

 

hon visade även ett armbandur...

 

"den klockan tappade jag bort i Paris!"

sa Maria  med ett skratt..

 

" jag hade  faktiskt på känn att Lena var med mej" ! ,

'

       "Hon var en underbar vän.. en sådan Fin Vän,  får man nog bara  en gång i livet.. "   

 

sa Maria ,med kärleksfull  röst.

 

                                     

 

Nästa person som saknade sin bästa vän var Martina...

Hon och hennes barndomsvän Sofia hade följts åt under hela uppväxten,  de var även  kusiner..

 

            "Vi älskade  att dansa o mima till Spice Girls"!

 

 

                                   

 

 

              " klädde ut oss till Spice Girls o uppträdde,  i skolan,   vi var tokiga! Martina berätta glatt om hennes roliga minnen med Sofia..

 

"Men sen träffade Sofia en kille", Martinas röst blev dämpad... "han tog henne i från oss" fortsatte hon....

 

Sofia steg fram med fina tofsar i håret  o hon bar en kort  jeanskjol...  Hon såg ledsen ut, trots att hennes energi var vacker , ljus o full av kärlek....

                                                   

 

Hon visade mej en regnig väg ....fick känslan att hon gick bort där..

 

"Sofia visar mej en väg o att där fanns mycket  vatten ", förklarade jag för Martina

 

"Hon åkte med hennes kille, han var berusad..   han körde av vägen !"

 

Sofia blev endast 17 år..

 

             Martina började gråta...

 

Då såg jag Sofia ställa sej bakom henne...

"hon står bakom dej nu, hon  tröstar dej" sa jag...

 

Martina grät hejdlöst ... men samlade sej snabbt...

 

Sofia förmedlade att Hon var ledsen över  att hon inte kunde finnas här för Martina..

 

 Men visade även att hon var  lycklig..

Och att Martina oxå ska bli det...

 

Hon visade mej en  babyängel....    en liten gosse...

 

Det blev väldigt tyst.... jag hörde hur Martina drog efter andan...

 

"är du okej?" undrade jag...

 

Har hon min lilla son? viskade hon...

 

"ja din babys är med din bästa vän" svarade jag...

 

Martina berättade att hon mist en son i plötslig spädbarnsdöd för 1½ år sedan...

 att hon nu var gravid  och  längtade efter att få bli mamma igen..

 

      Sofia sände så mycket kärlek o förmedlade att hon tog hand om Martinas lills babyängel..

 

                            

 

 

   Dessa två fina Vänner har blivit  vackra skydds Änglar

 


                                                  
  

 

                              

                            

 

                                         

 

Av cajsa jussila - 10 oktober 2011 18:55




Alla dar e värdefulla... men alla e  " inte precis lycko dagar !

 

Min dag började inget vidare...  vaknade med  värk i hela kroppen... det gråa vädret var orsaken... klädde mej varmt o lade mej under täcket... där låg jag till halv tre idag!!  

 

då hade kroppen värmts upp o värken försvunnit.... hoppade då  upp ur sängen o började njuta av dagen...

En ny förhoppningsvis härlig vecka har startat!   

 

Igår  var det söndag.... den avrundades med goda vänner o familj...

 

lagade kyckling gryta me ris sallad och en god paj..

 

                                                                 

 

några kom o fika o vissa åt av grytan...  

 

 

Mio och Carro kom med en prinsess tårta!   mycke mat o mycke god fika...   

 

christine o mickas tittade in...   samt  marie ...   kenneth    

 

     Mio o Carro...      samt arek o jag!  så klart! hi 

  

Men nu e det måndag , fast den börjar gå mot sitt slut...

Dimi ligger här brevid mej i soffan.. äter  glass

      hello kitty glassen..   blåbär & jordgubbs smak... mums...

fast jag har bara tagit en.. Än så länge!   

 

Min svägerska Bitte skickade ett par old pictures till mej..

 

    jag o kusin Jeje... inga dubbelhakor här inte!! hi  

kusiner, Challe Jeje Jag och Darlingen Arek...   får titta oftare på dessa bilder ,så låter jag bli glassen! haha

 

ha en mysig måndag..  

 

 "har jag haft med andligheter att göra? "

"så klart!"   

skriver ner de senaste ,i morn förmidda  Kram !!

 

 

 

 

    

Av cajsa jussila - 9 oktober 2011 13:58



Snart är helgen över..   den har varit fullspäckad med bus lek och mys.. farmor anka e helt slut! hihi

Kevin mitt barnbarn har varit här sen i fredags...

 

       dessa ungar kan verkligen leka skratta o hålla igång!  

  efter två heldagar med lek o bus så har de somnat  gott på kvällen...    "tack o lov" ih

 

För en stund sen åkte Kevin hem. Ni kan tro de blev tyst här hemma! hi   

Längtar tills han kommer igen... men nästa gång e de lillebror Lians tur att vara hos oss..      

 

Igår fick vi besök av ett äldre kärt par...

 

                                 Gullan och Sven-Olof   

de skulle på pensionärs träff, och tittade förbi.. hihiih

  Gullan e en Gumma med fart o fläkt !   hi

 

Som ni säkert ser så har hon en rund go mage..

 

De e sandra o Josefs lilla baby där inne... (sandra e jag faster till) ...

 

  Här har vi den yngre modellen av Gullan o Sven-Olof ..  hi

 

De väntar barn i december , vi alla längtar efter deras lilla Baby... Om det blir en dotter el son vet de inte...   

de e  ju den bästa o  finaste  överraskning man kan få!   

 

Idag har jag även nät shoppat..... tre gulliga burkar..

 

        fina ängla burkar..  som jag ska fylla med Te....

jag Älskar te... o att få njuta av sitt  te , e nicee...   

                                    

I flera år drack jag svart kaffe... men slutade när jag blev kass av det.. fick yrsel magont och hjärtklappning..

så för 4år sen blev jag tvungen att sluta med den  goda lasten .. Och visst kan jag sakna den goda doften o smaken!

 

  

                       

 

 

nu till andra smaker... !!! har frysta blåbär o hallon , de ska tinas o användas till en smulpaj...    

 


ha en skön dag... Söndags Kram   

 

Av cajsa jussila - 5 oktober 2011 10:33


Onsdag 5 oktober... idag fyller min kära Moster Bibban år... 

 

                              

 

                             Varma grattis kramar!

hurra hurra    

     

 

 

På fredag kommer Kevin mitt barnbarn...

 

       han stannar hela helgen...

 

            

 

nästa gång  blir det  lillebror Lian som ska vara hos farmoranka...   

Sist han var hos oss ,så besökte vi Leksaksmuseet...

 

 

          

det var poppis. !!   hi

 

Glömde min kamera hos brosan i helgen.... fick hem den i går o skulle då sätta in bilder... men råkade radera bort flera

  från minneskortet!! så jäkla typiskt .... mej!!   

 

Några blev  ju kvar i kameran... ... hi

          bilder från lördagen...   Alvisen gillade glassen som jag å Dimi köpte med oss  

 

 

  

sen  gunga hon  med Mormor Bitte... Gung gung....      man blir aldrig "för stor för att gunga"   

 

på eftermiddan åkte vi hem till  Bitte och Brosan... på middag... solen sken o vi hade flera mysiga ute /inne timmar...   

 

   Kim Linda Dixi o Moster njuter av den super god kyckling gratängen..

  Celinn, en liten tjej som e stor  i maten!

 

Mamma Bitte och Kim tar igen sej i soffan.. medans Dixi Linda o Celinn byggde med babylego ...  

    

  

  

 

   Lekandet, tog tydligen på faster Dixis krafter... !! hih

   

    Celinn kröp försiktigt in i den fina blåa tunneln...      

 åh de här var ju skoj!   

 

 

 de var ju väldans va de ser allvarliga ut!  undras vad de pratas om? hi

 

ja de var lite från lördan ...

 

Igår umgicks jag och Dixi hela eftermiddan....

Hon brukar komma och hjälpa mej med de som e svårt för mej att klara av....

putsa fönster..

rensa  de höga skåpen..

hänga av o på gardiner

sätta upp saker på väggarna

bära tunga saker..

osv osv... hon e jätte duktig!  e så tacksam o glad att hon hjälper mej...

 

  

Älskar dej   

 

medans Dimi & Dixi var ute med lady så rörde jag ihop en thai kyckling gryta....

vi  åt och hade en  mysig middags stund...

    

grytan  blev god o räckte till många!

Det blev en drop in midda´  Mio Carro Arek o Mange droppade in och käkade...



idag ska jag på loppis...  Till Erikshjälpen i stan..

Älskar att ränna runt och fynda !

 

Letar efter tvättkanna med fat..   denna kostar 560kr. .. i en nät butik.. kan ju tycka att de e alldeles för dyrt!    de går att hitta för billig slant  på loppis!

 

igår hann jag med ett fynd... för 145 kr.. fick jag hem denna fina glasklocka med fat!   hi

 

       o så en fin ängel i ,  som pricken över iet..   

 

Nu ska jag styra upp dagen med meditation och promenad!

 

Onsdags kram till DEj   

Skapa flashcards