cajsadiva

Alla inlägg under december 2011

Av cajsa jussila - 10 december 2011 11:16



kvällen hemma hos Karin o hennes barn blev såå mysig!!

 

Dimi var så glad,,,  

här med deras lilla pippi fågel "pip" .. hur tam som helst ! hi

 

Kevin o Dimi gjorde ett tomteland... så skoj!!

    

 både stora o små Tomtar,  fyllde Karins julbonade hem...   

    

 

  

det mycket prat o skratt runt bordet....

Kevin johan o chrelis...   

 

Karins dotter Katarina bygger naglar... ni kan ju gissa om Dimi blev salig när hon skulle få snygga låånga ...   

 

    

wooowww såå låååånga hahah...

så här blev de färdiga stylade resultatet!!   

  

såååå fina... !!

 

 

 

Tack kära Vänner... Vi ses snart igen!!  pussss   


Ida e det lördag.... har varit uppe igod tid o slagit in några klappar så nu ligger under granen... hihi...

strax ska vi hoppa i kläderna o bege oss hem till Kusin jeje...bakdag hos henne!   


lusse katter     pepparkakor    o marsipan godis... ska de bli...

sen i i kväll åker vi vidare till en glöggafton   hos brosan o hans fru..

ha en härlig lördag. me mycke mys o god mat!!    Kram

Av cajsa jussila - 9 december 2011 12:34


                                                  
    

 

Fredan e här... en stormig sådan!! Wiiiii jag vågar knappt gå ut!   

Fönster rutorna skallrar o träden utanför, böjs härs o tvärs... Obehagligt....

 

Men  ser framemot en fin da...    Jag och Dimi ska åka till Kära Vänner i eftermidda!

 

    

hem till 'våran fina Karin och hennes goa barn ! ...   yeeeee

 

jag ska även passa på att "känna av i deras hem"...

några i familjen har känt av energier...o jag har tidigare fått fram en man,en beskyddare.. ska bli intressant att se om " han är kvar "...

 

 

   

 Jose Dimi och Karins fina barn kevin o katarina , längst till höger... ska bli så skoj att ses igen!       

 

Igår hade jag mina barn Kim MIo och hans flickvän Carro på middag...

de blev som Mio önskat Cili con carne... med vitlöks bröd... mums.....

 

 

 

 

  

  

 Kim posar glatt hihi..

Dixi är  i Egyptien med hennes pappa o vänner.. dom har det  säkert heelt underbart!                                                      

 

Nu har jag lite att stå i.... innan vi åker till Vännerna..

 

     

Here we Comes....   !!

 

Önskar Er Alla en Fin Fredag..............................  

Av cajsa jussila - 8 december 2011 09:41



För 6 år sen, flyttade jag in i denna lya, kände direkt på visningen att" här kommer jag trivas "!... tackade ja till lägenheten o flyttade in....  

 

Ganska så snabbt efter att flyttlådorna blivit upp packade så började jag märka av andliga energier... !

 

en kväll när jag satt här hemma o´tittade på Tv.. så hörde jag plötsligt hur min dotters leksak började spela... det var en docka som sjöng om man tryckte den på magen...

 

Dockans sång fick mej att hoppa högt upp ur soffan!!  hi

 

tog upp den o satte den på  en hylla i min dotters rum..

hon var inte hemma utan jag ensam...

 en liten stund  senare, så hörde  jag åter  ljud från hennes rum !

 såg då att ,en annan spelglad leksak hade satts igång!!

 

jag tog leksaken i handen o satte den brevid mej i soffan...

fick då  syn på ett andebarn.. en liten flicka som ville leka.. !

                                                  
            

vi  började kommunicera .." tryck på leksaken " uppmanade jag henne..

 bara efter ett par minuter  senare, så började leksaken  att spela!!

det var häftigt  och  jag kommer så väl ihåg känslan...  att jag både skrattade o  skakade samtidigt!            

 

                                                  
            

 

flickan hade ljust hår  o  hennes leende var så fint.. värmde  mitt hjärta...   

 

hon var så sprallig o ville leka... "Jag tycker om pojken" , sa hon

 jag förstod att Pojken var min son Mio... !

 

 han sov hos mej varannan helg  då.. o hade ett par  gånger påpekat , att han känt av något ... "mamma är här någon?" hade han undrat..

 

jag ville ej skrämma honom så jag svarade, "Nä då.." fast jag visste ju  att vi hade en "liten ängel  i vårt hem"...  

 

Mio har alltid varit rädd för andligheter...

 

När flickan började prata med mej, så fick jag  så klart för mej, att det var henne ,

Mio känt av.. hon tyckte ju om honom o ville vara nära!...   hi

 

                                                     

Flickan stannade hos oss i flera månader... jag såg henne ofta  springa runt.

Även min minsta dotter Dimi  som då var 3½ år, såg henne...

hon satt en dag under skrivbordet o jag hörde Dimi  skratta glatt..

böjde mej ner o såg henne sitta där under , med tindrande ögon o brett leende..

 

"vad gör du? " frågade jag..

 

"jag leker med flickan" sa hon o pekade med hennes lilla finger...

 

Där mitt emot  satt andeflickan!

jag tog upp Dimi av ren impuls... " kom ska vi äta kaka" utbrast jag...

 

att små barn är öppna ,det var jag medveten om.. men jag var nog inte så förbered, att Dimi skulle vara " så pass öppen"   hi

 

En kväll kom Kim min äldsta son o hälsa på..

han valde att sova över, jag bäddade till honom i soffan...

vid frukosten sa han " det var någon liten person som hoppade i soffan i natt"!   

Kim hade knappt fått en blund.. hi

 

En kväll bestämde jag dock att  hjälpa flickan över till ljuset..

jag  bad Mio och Dixi (min stora dotter)  att vara med...

ville visa dom att de inte fanns något att vara rädd för..

 

vi satte oss runt bordet o jag tände några ljus...flickan kom o jag hjälpte henne över till den andra sidan..                                          

                                               

där stod en kvinna  med utsträckta armar, flickan sprang in i famnen o där  blev 

de omslutna av Ljuset..

 


Av cajsa jussila - 7 december 2011 11:01



Hej kära Du...    nu har vi hamnat " mitt i veckan".... har hunnit med en del.

 

 Haft några sittningar,  får ofta mail av personer som tappat bort saker, jag e ingen höjdare men försöker så gott jag kan..

 

o har faktiskt lyckats ganska bra, hitills  ... fått tack-mail, att de funnits där jag bett dem leta... de e ju super roligt att de funkar  !   ... ibland!

 

Har även hunnit med lite julstök  o klappjakt... !

 

idag tar vi upp Granen..   

en bild från förra Julen.. Dimi *Älskar att klä granen... men de gör väl alla barn?   

 

I förrgår klädde hon upp sej till Tärna, de var dags för lucia!

javisst, läste du rätt... Luciatåg den 5 december, aldrig varit med om det tidigare!! hi

 det blev ett väldigt tidigt Lucia firande för Dimi o hennes klass, som sjöng för ett gruppboende ,så  fina sånger   

   

var bara tvungen att ta en bild... Lilla Tärnan e redo.. :) hi

 

 I dag ska jag på Drop in på hennes skola... de blir gofika,     Glögg o Lussekatter....   

 

Lussekatter o Pepparkakor    ska vi baka på Lördag!

hemma hos Kusin Jeje..  vi blir ett bak-gäng, vuxa och barn som ska baka tillsammans , mysigt o gott   ! hi

På kvällen åker vi till brosan o Bitte ,på Glöggfest med dans  Kul!

 

ska köpa med mej någon flaska Glögg.. de finns såå många smaker att välja mellan!

 

Har smakat flera sorter...  på glögg kvällar hos vänner o familj..       

                      Lingon/ Apelsin....  gott gott

    jag e väldigt förtjust  i glögg.. !   de  både smakar  JUl o ger  skön JUlstämning!  

 

 

Ska själv ha en bjudning  för mina kära grannar , några dagar innan Julafton...

 

     

    mina  fina vänner... Abbe & Ardita......   

 

  

här e vi samlade... Abbe o Arditas underbara mamma Eva , sittandes i grå topp..

 

ska bjuda på Ostbricka..   och paj   passar utmärkt till Buffe bordet... självklart blir de glögg med tillbehör o annat smått o gott...   hi

 

o så några klappar förståss...  men endast till barnen.. !

 

  

 

I går kom min brors dotter  Felle o hälsade på... hon hade med en  present till Dimi.  

 

  

 

Alltid lika niceee..   

 

                       I morn åker Dixi till Egyptien !   

 

              

Snygga kusiner ....    bild tagen från förra året när Felle och Dixi  var på sol semester i Turkiet

kommer sakna henne... Dixi har varit hos oss nästan 3 v .. vi har haft så fina kvällar o dagar ihop.... Dimi tycker att "Dixi fått mamma-sjukan"    de får hon gärna ha... !

 

             

jag mår som bäst när jag har mina barn hos mej.. o vilken Mamma gör inte det!   

        

Mio ringde i morse ... han ville berätta att han lagt ett bud på en lägenhet !

han e redo att  flytta hemifrån o bara längtar nu ... hih

'vi pratade en lång stund , han har stora planer på att inreda o fixa, OM nu affären går i hamn...

jag har ju sagt till honom att "inom 3 månader finner du ditt hem" ...

   vi får väl se om jag får rätt! hi... 

Flickvännen Carro flyttar så klart med!   

jag tror Absolut att de  kommer få väldigt fint  o bra  tillsammans...   

 

Nu ska jag pyssla lite , städa o slå in några klappar.... i eftermidda blir de som sagt Drop in på Dimis skola... tillsdess ska jag ha  bakat en Skink & Ost paj, det blir dagens middag  .... Onsdags kramar till dej !

 

Av cajsa jussila - 5 december 2011 11:48

                                             

                                                  


           5 december 2011     




 Denna förmiddag, för 21 år sedan föddes Mio Maximilian, på Lunds BB...   

 

  

han var en  mycket snäll babys ...

 

 

           

 

 Stor o stolt var han när lillasyster Dixi föddes..   

Mio har alltid haft en varm lugn personlighet...

 

     

snart blev han en snäll små tuff tonåring.. hih

 

Mio han gillar det mesta i Livet..  o tar inget förgivet...( den tunga sjukdomen som han besegrade, sjukhustiden o kampen har fått   honom att se Livet med nya klara ögon.. )

 

      

                Han är en Livsnjutare!  har härliga spex för sej    haha

 

Vi gratulerade honom i fredags , när vi var  ett gäng ute o åt.. 

 

Ringde o grattade honom i morse o sa "jag bjuder på god middag",  men han hade minnsan inte tid! 

 

 tränar långa pass nästan varje kväll..

 

" på torsdag  tränar jag inte, då kan jag komma på midda" sa han

ja ,så får de bli   hi

 

Han berättade att hans svärmor bjudit på middag i går o bakat en tårta!   

o fått  fina presenter...

 

  Tack Eva, så fint av dej/er, Mio var väldigt glad o tacksam!   

 

 Mio fick pengar av oss i födelsedags present, som han kan lägga i

lägenhetskontot     han har bestämt sej för att köpa en lägenhet i stan!

 

jag tror han finner  "hans hem" inom kort o flyttar inom 3 månader!  

 

Grattis Kramar på Din födelsedag.. Älskar Dej! .   

 

  

 

Av cajsa jussila - 3 december 2011 16:44


En rolig Lördag...    en heldag med barnen... först gick vi på klappjakt i stan o fann några fina sådana...   hade även lovat barnen att  ta en sväng in i leksaksaffären, de blev helt saliga!

De valde varsin rolig leksak..   hi

  

" titta farmor så fina " utbrast Lian o pekade på ett fång av färglada bollar..

 

När vi gick förbi Frasses , så blev barnens ögon stora...

"jag vill äta hamburgare o pommes " sa Lian

Dimi haka snabbt på!!..  

                                                  



 

 

   

barnens önskning slog in.... det blev Lunch på frasses!

efter maten blev de lek i lekhörnan... ! de var skoj  

  

"farmor nu åker jag" ropade lian glatt... hi

  

Dimi var lika glad,,, tänk så lite som krävs, för att barn ska vara  lyckliga..

Leksaker, mat, kramar o tid!   

 

vädret var hemskt regnet o  den kalla vinden slog oss i ansiktet, vi höll i varandras händer o drog oss hemåt!¨

... väl inomhus var vi dyngblöta!  det var till att hänga upp alla blöta kläder o byta om... torka håret    o på med varma strumpor!

 

Dixi o jag hjälptes åt att laga mat... Lasagne..

 

Nu e middagen över, Dixi har gått till jobbet, Lian o Dimi  leker med deras nya leksaker...  jag funderar på att krypa upp här i soffan med en mugg te... 

Det blåser o regnar ännu där ute.. men va gör väl  de?  

För här inne värmer ju  alla de  tända ljus, teet , och  barnen Mitt Hjärta    hi.. 

 

Lördags Kram till dej....    

 

Av cajsa jussila - 3 december 2011 09:45



Kusin Jeje har flyttat från landet in  till stan!  vi hjälpte henne att packa upp  flyttlådorna... Lyan var så mysig, där kommer hon säkert att trivas fint!

 

  

Jejes nya så söta familjemedlem, tog oss alla med storm... awww   

  

alla ville kela med honom.... Lilla Ossie  

 

Eve  Sandra o Alva tittade upp.. de blev en stund me lek o fika...

  

Alvis gillar Gofika... hihi

  

sandra fick syn på några album... magen e verkligen rund o go... om endast ett par veckor e den lilla babysen beräknad.. vi alla väntar o längtar!   

 


sen blev det  lite mys o bus !

  

stackars Dixi , hon hamna underst!!   

 

vi har så skoj när vi ses.. så de ville vi fortsätta med...

 i går drog vi ut ett gäng o käka..   

  

DEt blev en Stor maffig Plankstek... Sluuurp...    hih

  

Lian mitt barnbarn är hos oss i helgen..... här med Jeje...

  

   

Mio brosan o Bitte ... magnus o arek var oxå med..

  

 söta Lian o faster Dimi ...

 

kvällen var Trevlig!... mycke god mat dryck o skratt...   

 

Idag e de lördag... Barnen och darlingen sitter här i soffan i myser.... vi ska strax äta frukost..

har lovat att vi ska ta en runda ner till Leksaksaffären... yiiiipi ropade Lian ! hhii

 

    

 

  

tummen i munnen , massa täcken  och disneydags... de e morron mys   

 

 

 

Av cajsa jussila - 1 december 2011 13:00



Denna morron blev det en tidigt  mys morron... strax innan 07 i morse kröp jag och Dimi upp i soffan i våra pyjamas, för att se första avsnittet av årets Julkalender!

 

                                                  


          Tjuvarnas Jul

 

  

      

               vi gillade årets julkalender ,  ska bli spännande att se hur allt utvecklas  o så var den  rolig med! ..   


I förmiddes åkte jag i väg med moster till Jeje, min kusin.... vi hjälpte henne i nya hemmet, fin mysig lya...

Nu e jag hemma igen .... ska vänta tills Dimi slutar skolan , sen går vi tillbaks till Jeje....

Ikväll blir det nog lite  Chocklad Glögg  

tillsammans med moster, jeje o några till ..       

 ska försöka hinna med en runda på stan med Dixi med..

hon vill att vi ska ut o kolla lite  men just nu regnar o blåser det...  så någon runda på stan e jag inte speciellt sugen på hihi.. 

Dixi  Dimi och Jag har haft så mysiga kvällar   hela veckan....

underbart att få va med sina flickor... o vi kan konsten att slappa o mysa hahhaa...

Nästa vecka åker Dixi med hennes pappa till Egyptien... Sol SOl   Niceee....


I morgon kommer barnbarnet Lian till oss..    Längtar!!   

han stannar hela helgen, så vi hinner med massa skoj.. hihi

I morn kväll ska jag ut o äta med Alla mina barn o lilla Lian...

Det ser jag så framemot...    vi ska fira lite extra att Kim fyllt 25 år och att Mio fyller år på måndag 5 dec.. en god födelsedags middag...    ska de bli!


Men än så länge e de torsdag... ska strax klä på mej varmt o möta upp  Dimi när hon kommer hem från skolan.. brr fyser bara av tanken att bege sej ut i detta väder  .. men längtar tills i kväll , då blir det varma bad o   härligt doftande varm glögg och kanske några goda pepparkakor      


                                                  


             


Min mamma har haft som tradition att göra pepparkaks hus med mina barn... så vi ska boka en dag med henne, så Flickorna Dixi o Dimi får baka !


 

  

Till Jul brukar jag baka... choklad bollar ,choklad muffins o dajmrutor...Här bakar Dimi förra Julen..   


                                           Jul e så Kul      


Torsdags kram till Dej ....   



       



Ovido - Quiz & Flashcards