cajsadiva

Alla inlägg under maj 2012

Av cajsa jussila - 14 maj 2012 10:42



        

igår var det fint vår väder o rapsfälten lös så vackert...

 

Vi åkte till huset en sväng... där var det grönt !

    

maskrosor överallt!! hihh och ett blomstrandes vackert äppleträd..

  

 

längtar till sommaren NU.....   

 

Inne i huset var det blåst... tak o golv var borta! hih

  

bara skorstenen som står kvar !!... Arek o Dimi står där Köket ska vara...

fast nu  ska vi ev ändra lite!

 vi var ju hos Brosan och  svägerskan Bitte ,som själv bor i ett Stort hus på över 250kvm,  

deras hus /baksidan... 

   Bitte gav några smarta tips,  så vi ska nog ändra lite i planlösningen!   

   nu är det endast skalet kvar...        så nu kan han börja bygga!

kanske blir detta vardagsrummet.. till ett stort Kök i stället!!

det blir nog  den smartaste lösningen....

Köket kommer i så fall bli på 27 kvm...

Det är bra, då får vi plats med MÅNGA MATGÄSTER!! hi    


 

helgen har varit bra... har haft vänner o familj på middag/besök...

 

   På lördagen åkte jag och Dimi till stehag o umgicks ...  vädret var kasst regna...


Bitte hade lagat köttfärslimpa...    

                                      

och Blåbärspaj..   

 

I går var det en skön söndag.. skön solig vårdag!!

 

Lilla barnbarnet Celinn kom o lekte o badade hos farmor anka...

 

hon har nyligen haft vattenkoppor.. MASSOR... stackars liten....


men lika glad o tralande e hon   "lilla snigel akta dej " sjunger hon jämt hih

 

idag är det måndag... 14 maj... Om ett par veckor åker vi till Polen..  

 

 

Vi blir nog ca 20 pers Arek släktingar från Sverige/skåne som åker samma flyg...

vilken ös vi ska ha på flyget !!   hih Kul när vi blir så många .. !

 

Ser verkligen framemot att gå på ett Polsk Bröllop!   

Har en super rolig ide /present... på G..

berättar om den sen....  

 

    Andeflickan Ella har inte synt till på ett tag nu..

känns bra att hon endast tittar till oss då o då...   

Så här hemma är det lugnt me andligheter.... förtillfället...  

 

Ha en fin dag... massa kramar från Mej..   

Av cajsa jussila - 10 maj 2012 10:03



I går blev de samling runt bordet.... jag bjöd på  

korvtroganoff med nypotatis & ris... 

 

   pappa e ju här på besök, "jag ville ner o se våren" sa han 

i Haparanda där han bor, har de ännu Snö   hi

 

    

Dixi och morfar....

   

   

Kim o Celinn, sjunger imse vimse spindel...  hon har  vattenkoppor... stackarn, koppor överallt...

      

Dimi nybadad och glad!

 

" vi vill vara Anonyma"   

    

Lady går efter pappa hela tiden o vill sitta i hans famn... hih

 

   

    fika blev,  goda wienerbröd....

 

det var en trevlig middag!!   

idag är det torsdag ... vännen Christine kommer på besök ..

 

  till middag blir det pastagratäng med kassler...

får se hur många vi blir runt matbordet i dag.... 

Dimi vill gärna ha jordgubbar med vaniljglass, till efterätt...

får väl fixa de till henne..

 

 

      

jordgubbar e så goda!   

  

    Hade tänkt träna i förmiddags, men är förskyld och hostig .


  haft lock i öronen två dagar nu... riktigt drygt !!     

 

   tröttsamt att hela tiden upprepa... va? va? vaa? vaaa?   

 

     Nu lite Andligheter......      

 

Haft några samtal på sistone som handlat om djur...

saknaden efter ett bortgånget husdjur är stort...   

 

En kvinna undrade över hennes hund som avlidit för ett årsedan...

hunden kom gåendes o visade mej hur hans hem sett ut...

såg ett stall, en skånelänga,en  vacker trädgård.. 

beskrev det jag sett o kvinnan, svarade " det är mitt hem"....

 

kvinnan frågade mej om jag kunde se vad som hade hänt hennes hund..

hunden visade  mej  en häst som stod i en hage...   

Kvinnan berättade att Hunden bivit sparkad av hästen!

jag tycker det är fantastiskt att djur kan kommunicera så bra!

 

Torsdags kram till DEj   

Av cajsa jussila - 9 maj 2012 08:35



                                  

Nu har både Arek o Dimi märkt att Ella är tillbaka... !!¨


häromkvällen satt Arek vid datan, teven var stängd...

Lady satt brevid honom i soffan, men började blir orolig o hennes blick följde något..

Arek blev uppmärksam på det ... o plötsligt tändes teven!

han kände tydligt hur någon fanns i rummet!

 

dagen efter berättade han för mej... "flickan är tillbaka"...

 

Dimi upptäckte Ella i helgen... "mamma någon följer efter mej, jag tror det är Ella" sa hon... jag nickade , visst hade hon rätt...

 

      jag tror att  "Ella  bara kommer o hälsar på" ... för jag hjälpte henne över och såg henne omfamnas av bror o moder..

 

                            

 

hon är inne i ljuset o behöver ingen hjälp att ta sej dit.. men hon vet oxå att hon kan komma tillbaks!

 

  Min pappa  har kommit till skåne... han bor i Haparanda...

det är jätte kul att han är här!   

pappa o hans underbara fru Tuija.. de har hållt ihop över 24år..  

lillbrosan Ville bor oxå i Happis... han e super rolig!

  

dixi med morbror Ville..   

Pappa med familj kommer hit  i sommar .. men pappa brukar  ta en ensamtur, hit till oss en gång om året... 

 

I alla fall så satt jag  Bibban o Pappa här  hemma o fikade i går..

då hörde vi alla tre väldigt tydligt hur dörren öppnades o att någon kom in..

Men det fanns ingen där!

Både pappa o moster  tittade ut mot hallen. "vem var det som kom?" frågade moster..

pappa svarade... "vi fick en påhälsning"


Min pappa är oxå medial !

fick ingen chans att fråga om han märkt av Ella...

                                                  

                                               

idag kommer pappa  o brosans familj på middag...

ska ta tillfället i akt o fråga då!  

 

Ella är Inte någon släkting till oss , utan en flicka som bott här , har tidigare fått upp 40 talet-

eftersom jag inte har hennes efternamn så är det svårt att efterforska..

jag hoppas på att hon ska ge mej fler ledtrådar!

 

                                                  

           

 

igår umgicks jag me pappa o sen på kvällen var det träff me mina söta grannar....

  

Dixi var oxå med...   

underbara tjejer/vänner...  

 

nu ska jag dricka en mugg te o svara på en del mail...   

tack alla ni som skickar!  

 

 men innan jag avslutar så vill jag sända en varm hälsning till min fina vän...

 

    

   

                     Fantastiska Karin       

 

 

Hon   fyllde år igår...          Grattis Vännen!

 

                              Älskar Dej........................... Massor!     


                 

Av cajsa jussila - 5 maj 2012 10:59



Igår var det Tjejmiddag hos kusin Sussie.. 

det var såå kanon gott.... !   

 

     

Förrätten.. rostat bröd me ljuvlig skagenröra... så gott.....

 varmrätten blev oxå såå lyckad...  

    

baconlindad kycklingfile som smälte i munnen o super goda klyftpotatis rotfrukter rödbetor osv... kall sås me fetaost o soltorkade tomater.... ja detta var himelskt gott!


    

lite från kvällen.. sussie marie linda o christine..

kvällen började hemma hos mej, vännen Ardita kom o fönade mitt hår...

   

hon inte bara fönade mitt hår ,utan gav även skön nackmassage....

 Tack Underbara Ardita !


      

vi är kusiner!   det skiljer sej exakt en vecka mellan oss.. (våra mammor är tvillingsystrar)  vi båda fyller 45år i oktober... vi har tidigare  pratat om att kanske slå ihop... det vore kanon.. men vi kommer inte riktigt överens   .. Sussie vill resa på  hennes födelsedag o jag vill ha en Stor FEST! 


  

linda  oxå min kusin o sussies lillasyster ... Anna o Christine..

goa tjejer...   

   

vi drog sen vidare en stund till stenssons... hotellet i stan som brukar ha trubadurkvällar.. det var två tjejer som spelade... Fina låtar men inget ös...

dansgolvet stod o gapade tomt...

Det var en ovanlig syn... Där brukar var fullt av dansanta eslövsbor ! hi

      

vi tog en svängom inne på toa!  

Kvällen var rolig o varm..  umgås med fina personer som värmer ens hjärta så skönt o många  goa skrat, det är en värdefull skatt!

 ... Tack Ni är Underbara!    


Idag e det lördag, tittar ut o den  ljuvliga solen värmer min kind
den vill  nog göra mej påmind
  om att sommaren snart e här
  då jag ska  barfota plocka  sommarbär :)
        


Mio ringde för en stund sen o undra va vi skulle hitta på...

kanske går vi alla tillsammans till torget o äter GLASS...

o lägger ut filtar på gräset  o bara njuter av Dagen       

Kram kram kram  

Av cajsa jussila - 4 maj 2012 11:32

Gårdagen Torsdag var så mycke finare  än denna dag...fredag!

 

  Igår  vi var ute o promenixa, jag o Dimi... vi gick till Biblioteket för att lämna majblomma-kassan.. Dimi sålde  slut på alla blommor,  på två dagar!

                        

om man säljer alla blommorna i väskan, så får man ca 150kr i förtjänst...

Men eftersom Dimi fick så mycke dricks ... så blev hennes förtjänst 296kr !

    

"du måste varit väldigt trevligt " sa damerna som räknade kassan..

det var ovanligt att man fick såå mycket i dricks, sa dom

Visst var hon Duktig... sa till alla som hon stoppade...

"ha en trevlig dag och log brett"

'jag stod en bit i från o såg faktiskt hur glada personerna blev av den lilla meningen..

kände mej faktiskt rörd över hennes bemötande...

 ...     Tack Alla Ni som  köpt majblommor..  

 

   på hemvägen tog vi en grönskande bild.. !

   

 

 så vackert .... Eftersom min pappa o hans fina fru Tuija bor i haparanda där de ännu finns Snöööö... så brukar vi ta vår och sommar bilder och lägga ut så de får se... Här i Skåne har vi Våår..   varje sommar  åker de till oss..

  

pappa, tuija ,sonen Ville ,jag  o mina barn dixi , mio...

 

Vi längtar till dom kommer..!!  

 

Tidigare i går var jag på ansiktsbehandling... det var Underbart skönt...

fick peeling, mask, massage ,rengöring.. osv...     

Åh  va de var gott att  bara Njuta...!

 efter behandlingen  gick vi igenom min hy, som jag inte på  länge  sköt om...

tvål vatten o en kräm ..........thats it!    varför slarva me sej själv?! hmm

jag fick tips om krämer o så.. bestämde mej för att gå varannan månad o få behandling..  Hon förklarade att vid 30-40  så förändras ju hyn ... o så berätta mer ingående vad som sker...

jag svarade att jag var 44år..

Då stannade hon upp o sa" Din hy ser absolut inte ut att vara 44 år!

" du har en fin hy..  men du måste bara sköta om den mer, ge den vård o näring!"

                                                 

jag blev jätte förvånad o rörd!   

 Nu ska jag banne mej börja vårda mitt yttre!   hihih

 

på hemvägen därifrån möte jag min vän Abbe o Min dotter Dixi

  

de njöt av Glass o SOl   

 

Å så nu  lite andliga ting..... igår lade jag min mobil på toa när jag badade...

men plötsligt kom Dimi in med den till mej" mamma de ringer"!  

jag tittade automatiskt på toalettbordet, för de var ju där jag lagt den....

var hittade ´du den? frågade..

"den låg i soffan"... svarade Dimi...

 

Lite olustigt tyckte jag att det var..... när jag sen lade mej i soffan för att titta på "halv åtta hos mej"... (var ensam i rummet... )

 skulle bara sträcka mej ner vid soffkanten o sätta i kontakten till fönsterlampan...

När de  gjorts så hade tv kanalen ändrats till ettan o kontrollen låg på bordet!!

Mycket Märkligt!!!!!!!      

 

Byte till 4an o kollade färdigt... sen sa jag god natt till Dimi o satt en stund hos henne... när jag åter kom till teven så var  kanal åter ändrad, denna gången till tvåan!      jag fick inte känslan att det skulle vara Ella... 

men någon var det i alla fall som ville fånga min uppmärksamhet ! hahah....  

 

idag e det tjejmidda hos kusin sussie ska bli mysigt...

    

Dimi ska vara me Arek i kväll.

    ha en mysig kväll o kramas mycket!!

 

    

Av cajsa jussila - 3 maj 2012 10:17

igår var det banne mej Sommarsol!!   

så otroligt , fantastiskt super niceee...

 

var ute på långpromenad me Dimi & Arek...

 

   

Så fort dimi kom hem frånskolan så slängde hon av sej jeansen o tröjan... och bytte om  till linne o shorts! hi

 

  

Arek tog lady o traskade iväg... jag pallade ej gå så fort så de blev att pusta ut på en bänk! hi

   

    denna bänk gav en skön vilopaus..hi

Darlingen hämtade upp oss.. o vi promenixade vidare..

  

det var en himlans skönt!...

 

Till middag  blev de sallad med pasta i skinksås.....

  

det ´gav ny energi.... är super förskyld så jag har ej vågat gå o träna ... hostar o snyter mej i ett!! :(

Dixi e lika snuvig..... Atjooooo

 

idag ska jag gå o få ansiktsbehandling... 

ska hämta dimi från skolan sen, vi ska gå o ta en glass

   

Bild tagen för ett årsen... tror de var 1a mjukglassen hon åt de året!  Vi älskar Mjukglass.. jag vill ha  med choklad strössel !       

  

Dimi vill ha blandad strössel... mums..

vi är nog en  Glasstokig familj , för så fort vi ses... så äter vi Glass!    GICK UT I KOLLADE KYLEN.. DÄR LÅG MASSA GLASS...

ALLA DE HÄR SORTERNA FINNS I MIN FRYS! hi


        

       

           Sia är absolut en av våra Stora favoriter...  

 

Så här finns de glass i stora LASS...  

ha en fin dag.. vi hörs.. KRAM

Av cajsa jussila - 2 maj 2012 13:09



Detta gör mej förbryllad....  varför e Ella här igen???

 

  Märkte av henne förra veckan.... stod i köket o kände hur någon rörde i mitt hår, jag slog väck det o fortsatte med dej jag höll på med...

 

                    men kände mej iakttagen hela den eftermiddan....

             hon följde efter hela tiden, vart jag än gick , här hemma, så fanns hon

             bakom mej! Plötsligt började stereon att spela... jag var ensam hemma o varken teven el stereon var igång... 

Volymen var jätte hög så jag fick rusa fram o skruva ner!!


     

 

                                                        

 

 

" Ella du ska inte vara här" ... sa jag...

hennes energi var glad , hon ville kanske bara komma o säga hej, tänkte jag..

 

    Igår  satt  jag o tittade ut genom fönstret, på barnen som lekte...

på bordet framför mej låg två veckotidningar... plötsligt mitt framför mina ögon såg jag hur den ena tidningen åkte sakta ner från bordet!!

 

"det var så overkligt så jag himlade med ögonen" hihi

plockade upp tidningen, o sa högt, "Ella är du här o busar igen?"...

då knackade det lätt på dörren!

 

jag gick för att öppna... ingen där!!

 

"Ella ropade jag... nu måste du sluta! 

 

      

 

I går eftermiddag grillade vi här  på gården... Mio skulle snabbt upp o hämta nåt, när han kom tillbaks sa han... "jag går inte hem till dej fler gånger ensam"!

det  hade känts som att någon följt efter honom i lägenheten...


Jag hade inte berättat för Någon om att jag sett Ella igen!!


 men när Mio berättade , så bekräftade jag honom,

 att någon själ faktiskt var i mitt hem!


Varken Arek el Dimi hörde det..  tänker inget säga något.. kanske kom Ella bara på ett snabbvisit , för att kolla till oss!   

 

Kram o njut av Dagen...


Av cajsa jussila - 2 maj 2012 09:46



   Denna bild tog vi på valborg , nere i Trollsjön...

 

     

massa Eslövsbor hade samlats där, filtar låg överallt o barn sprang runt i lek o skratt... Dimi träffade flera kompisar o nästkusiner..

Vi träffade  vänner o familj ... alltid trevligt att så många samlas...

På dagen kom sonen Mio o hans sambo Carro förbi..

  

de drog vidare med vänner till en park i lund.. med sej hade de god picknick  

lilla Celinn mitt barnbarn ,var oxå här en stund..

   

underbart söt ... sjöng fina sånger för oss.. . bla "lilla snigel akta dej" hih


Senare på eftermiddan, var vi ett litet gäng som  grillade hos moster Bibban...

 

  

sen åkte vi vidare ner till Bålet...

  

min Darling...  

 

kvällen var nice..... Dagen efter var det ju 1 maj.. 

jag ringde efter mina barn som kom o grillade med oss här ute i gräset..

vi lade oss på filtar o ha de det bara gött ;)

vi blev ett gäng men,  som vanligt missa jag med kameran hahah.....

 

Solen var på topp o värmde gott heela dagen...   

det var verkligen en super utedag!

Självklart slängde jag även ihop en liten smörgåstårta hih

    

den gick åt ... alla här e så glada i smörgåstårta !  

 

Nu e vi inne i Majmånad... wiiii vad månaderna swichar förbi!!

 

i fredags fick vi Inbjudan till Bröllopet!

    

  

 Areks lillebror  gifter sej.. med hans ungdoms kärlek, de har varit tillsammans sen de var 16 år... i 10 år redan! hih

vi ska flyga  dit.. ska bli spännande !

I vecka ska lady  klippas  o själv ska jag  gå på ansiktsbehandling    

                                                  


                           

 På fredag ska jag på tjejmiddag, igen!

 Hemma hos kusin Sussie..det är så mysigt o skoj att träffa "tjejligan" hi

 

 

Nu ska jag ta o röja lite , o bege mej ut i solen.....    

 

Soliga kramar från Mej....




Ovido - Quiz & Flashcards