cajsadiva

Alla inlägg den 16 augusti 2012

Av cajsa jussila - 16 augusti 2012 09:46


Härliga Torsdag... varm o behaglig... halv nio i morse kramades jag flera gånger,  med min Pappa & Tuija,då de skulle köra hemåt till Norrland... De är Underbara personer o jag ÄLSKAR DOM SÅ OERHÖRT MYCKET...  

   

jag  kämpar mot gråten varje år, när de ska åka .

Tidigare  har jag gråtit i förtvivlan... men på senare år ,har jag fått lite mer kontroll över mina känslor...  men det känns så jobbigt att veta , att de dröjer så länge tills vi ses igen... Man vill ju ha sina nära o kära... så väldigt nära...   


På tal om mina kära ,så hade jag många av dem hemma hos mej i går...

Vännen Christine kom o stannade hela dagen, vi lagade mat tillsammans o bjöd in

våra kära...

 

christine o dimi ... "moster Christine, säger mina flickor till henne" ,

vi lagade rotfruktsgratäng, snitzel , tjocka korvar o massa sallad

de blev mums..   

 

Alva åt med stort leende, för efter middan blev de ju Glass! hi

 

"glass glass" ropade Celinn , mitt barnbarn..

här mumsar hon i sej en stor jordgubbs strut!   


Dixi och pojkvännen Erik kom oxå o käkade....

                                                  


                                     

blev ingen anständig bild på dom!   


Erik e en toppen kille som vi alla gillar...   omtänksam och alltid glad!



Tidigare på dagen tittade sonen Mio upp med hans kollega Alex, på Lunch..


Dimi gjorde egen smet o rullade köttbullar , dom blev  super goda!!

Jag kokade potatis o rörde ihop en gräddsås av skyn...


F Ö R B A S K A T   G O T T !!

Grabbarna åt med stor aptit och Dimis köttbullar fick Tummen Upp  !

   

Tack för det trevliga lunchbesöket!!


Ännu tidigare samma morgon så startade skolorna åter här i kommunen, efter ett låångt sommar uppehåll...

   

"äntligen få träffa alla klasskompisarna igen" wiiii

 och flera  nya killar o tjejer skulle börja i klassen.. Spännande!  

 

dagens outfit o dagens glädje pose! hi


kvällen innan var vi  ute på en kvällsrunda med Lady, vi gick igenom skolan och Dimi hoppade upp o kikade in i hennes klassrum..

 

" undrar var jag ska sitta o med vem"?

 

 "nu längtar jag, mamma" utbrast hon o sprattlade glatt till !


Dimi började i femte klass...

Skoldagen gick bra o hon hängde  med två av kompisarna hem, Justin Bieber

  tokiga tjejer som INTE pratar om nåt annat! kan bli lite tröttsamt att lyssna på, timme efter timme!   hehe


slänger in några bilder från lunchen  hos Evelina o Alva.. dom bjussade oss på Super God Fläskpannkaka..!    Lilla mästerkocken Alva hade vispat o fixat till den , smarrigt god! hi

  lilla kocken...   

   Dimi o Tuija..


Idag är det som sagt en varm skön dag... ska inte göra nåt speciellt... bara njuta av dagen... gårdagen blev så full med fart o härliga  personer,  så de kan vara riktigt skönt att bara vara  

  

        

Innan jag avlsutar för idag så ska jag dela med mej av den "sittning som jag hade i Polen" ... när vi var där i juni ....

Detta hända på självaste bröllops festen!!


Arek tog mej  till ett bord  o presenterade mej för alla som satt  där, många var  hans föräldrars vänner ..


"jag har sagt att du kan se"  kan du säga något om honom?"sa han plötsligt.. och pekade på mannen som satt framför mej.. allas blickar drogs till mej....


mannen framför mej log o tog mej i handen... "han undrar om du kan se något om hans hus" tolkade Arek..


Mannens fru presenterade sej o satte sej väldigt nära mej...


"hur ska jag ta mej ur detta då"? tänkte jag..


det gick inte.. alla satt o stirrade på mej o väntade på att jag skulle se/säga nåt..!


jag nickade, o sa att jag skulle göra ett försök,  angående  huset...


en ung guide pojke  steg fram o ställde sej bakom mannen...

                 


"det finns vatten i källaren" sa pojken...

jag förmedlade till Arek som tolkade till paret...

Mannen tittade på mej med stora ögon och nickade..


 "det finns en stor vatten skada i källaren, sa andepojken"


mannen berättade att det stämde..och undrade hur han skulle fixa det, ekonomiskt och undrade  om de kunde bo kvar ..


" pojken fortsatte förmedla , "ni får in pengar snart i ert företag"   


Arek berättade att mannen hade eget o väntade på en större order..


"det kommer lösa sej, ni kommer bo kvar  o trivas där" sa jag..


pojken visade mej hur det såg ut i resten av huset, jag berättade vad pojken visade mej o allt stämde..


Både mannen o frun satt med öppna munnar....   samtidigt som allt fler personer samlades runt oss!! det kändes faktiskt lite pinsamt...!


jag avslutade med att berätta att  om andepojken , han hade stått dem väldigt nära..

när han levde här på jordlivet...


frun blev rörd till tårar o kramade min hand..

"hon vet vem pojken är" sa Arek..


mannen tackade o bugade , för att jag lättat tyngden från hans bröst..

alla som stod o tittade nickade med leenden till mej.


jag log tillbaks o reste mej från bordet , " måtte ingen annan komma nu" tänkte jag o skyndade mej till toa, där inne gömde jag mej en stund , samla nya krafter o skrattade  lite åt hela situationen... Så Typiskt Arek att be mej ha sittning på hans Brors Bröllop!    hopplösa karl !

                           


puss o kram till Er alla ha en underbar dag!     




Ovido - Quiz & Flashcards