cajsadiva

Alla inlägg den 18 november 2011

Av cajsa jussila - 18 november 2011 08:11



"vi har hittat en Knöl i ditt bröst!" sa läkaren o gav mej en allvarlig blick...

 

jag låg på britsen med bar överkropp , kände hur hela rummet började snurra, alla musklerna i min kropp blev som  gele .. " jag faller av sängen", tänkte jag ...

 

hjärtat skenade i väg jag började kallsvettas...

 

"vi ska ta ett ultraljud  o även ta en biopsi, några bitar ur knölen" förklarade läkaren

en sjuksköterska kom o satte sej brevid med på min vänsta sida..

 

"vill du hålla mej i handen Cajsa?" undrade hon

 

"ja gärna ", svarade jag med darrig röst  och tog hennes hand o höll den hårt...

 

Sköterskan smekte mej lätt på armen o lutade sej mot mej,

" bara slappna av , jag sitter hos dej under ingreppet" sa hon med en lugn röst..

 

"ska vi ta den lilla el stora nålen?" frågade sköterskan

 

"den Stora" svarade läkaren o hela jag stelnade till !

 

 läkaren vände sej mot mej,  jag tittade på honom , såg att hans mun rörde sej , men hans ord bara for förbi mej...

 

 kunde bara inte ta in vad han sa...  allt kändes så overkligt!

 

Biopsin var smärtfri, fick bedövning.. Men självklart var det obehagligt när han körde in den där stora nålen i mitt bröst  3 gånger o knipsade av bitar...

 

 

                                                    

 

"efter en biopsi med en grövre nål kan du få ont i området runt nålsticket i ett par dagar" sa sköterskan o plåstrade om mitt  bröst...

 

Läkaren gick iväg men kom  tillbaks ..

 

"det ser bra ut , din knöl är ofarlig" sa han o log..

 

"jag sänder den till Labb , ringer dej om en vecka , så var inte orolig Cajsa, skulle de visa  nåt,  så tar vi bara bort den"  sa han nickandes...

 

Sen lämnade han rummet... jag satte mej upp o tog på mej min bh och tröja..

 försökte ställa mej upp, men benen var gele..

 

sköterskan kom till undsättning, tog mej i armen och gav mej stöd..

jag tackade för hennes stöd o vänlighet, hon gav men en lätt kram och visade mej vägen ut...

 

Jag kommer inte i håg hur jag kom ut  genom byggnaden, "vaknade till när jag  var inne på blocket"..... satte mej ner o tog ett djupt andetag...

 

En våg av känslor sköljdes över mej... glädje o tacksamhet att min knöl var  ofarlig

rädsla o chockad över hela situationen..

 

Fick verkligen en Påminnelse om att Livet är så skört o kan drastiskt förändras på ett Ögonblick.... Tack mina Änglar, Min healing guide att ni beskyddar mej..!

 

Nu förstår jag oxå varför min healing guide kom till mej o förmedlade "Hälsa"

 

          han ville nog förvarna mej o pusha på, att jag ska ta hand om mej bättre! jag har alltid varit dålig på att känna på mina bröst, kanske gjort det 2 gånger om året!! ...........fy vilken ångest jag fått för det nu!

 

Nu ska jag känna o klämma på mina bröst ,varje gång jag  duschar !


  • Bröstkontroll. Känn igenom bröstet med raka fingrar.

    Sträck upp ena armen bakom huvudet. Känn igenom bröst och armhåla med raka fingrar.

  • Bröstkontroll. Gör små cirklande rörelser i flera varv runt bröstet.

    Känn med små cirklande rörelser i flera varv runt bröstet..

 


Att lära känna sina bröst

Brösten är ofta knöliga och ojämna. Om man då och då undersöker dem och lär sig hur de brukar kännas kan man lättare upptäcka förändringar. Dagen efter att mensen upphört kan vara en bra dag att känna igenom brösten. Då är de mjuka och lätta att undersöka.

Titta på bröstens form och färg

  • Stå framför en spegel och titta på formen, om huden är jämn och om den har sin vanliga färg.
  • Se efter om bröstvårtorna ser ut som vanligt.
  • Lyft upp armarna över huvudet och se att bröstvårtorna följer med uppåt.
  • Knäpp händerna bakom huvudet och titta noga på bröstens storlek, form och hudfärg. Syns det några hudförändringar, indragningar eller svullnader?

                            så kära tjejer/ kvinnor- Känn På Era Bröst!!   

 

 

 

Ovido - Quiz & Flashcards